Brongerslezing 2020 GEANNULEERD

Dinsdag 14 april 2020| 20:00 - 22:30 uur| RCE; Smallepad 5 Amersfoort

De Brongerslezing wordt dit jaar gehouden op dinsdag 14 april.
Deze tweejaarlijkse gebeurtenis beoogt een ontmoetingsplatform te bieden aan geïnteresseerden in historie en erfgoed in de regio Eemland. Zowel leden van de OVF als van de Historische Kring Hoogland, de Historische Kring Leusden, de Historische Vereniging Soest-Soesterberg en de Historische Vereniging Bunscote zijn hierbij van harte welkom.

Ad van Liempt, journalist en historicus, zal de Brongerslezing verzorgen. Hij zal spreken over “1945, jaar van contrasten”.
1945 was voor het grootste deel van Nederland het jaar van de bevrijding, maar toch was het geen jubeljaar: daarvoor waren de problemen die na de bevrijding opkwamen te groot en te ingewikkeld. Daarover gaat het boek ‘1945, de afrekening’ van journalist/schrijver Ad van Liempt, en dat is ook het thema van de lezing die hij erover houdt.

Het was vooral een jaar van scherpe contrasten. Tegenover de dood van meer dan 20.000 burgers in de steden in het westen tijdens de hongerwinter stonden de reddingsacties die vooral veel kinderen het leven hebben gered. Tegenover de tomeloze vreugde van de bevrijding – de feesten duurden hier en daar weken – stond de arrestatie van vele tienduizenden wegens landverraad en collaboratie met de vijand. Terwijl de Canadezen in ons land als populaire bevrijders de tijd van hun leven hadden, daalde bij de overlevenden langzaam het besef in dat meer dan 100.000 uit het land weggevoerde joden niet zouden terugkeren, dat ze in vernietigingskampen waren vermoord.
Inmiddels begonnen de afrekeningen. Met de collaborateurs, die massaal in kampen werden opgesloten, in afwachting van hun berechting. Met de meisjes en vrouwen die met Duitsers waren omgegaan – hun wachtte publieke vernedering. Er volgden ook maatregelen tegen zwarthandelaren en oorlogsprofiteurs.
De moeilijkheden werden nog groter toen bleek dat er na de capitulatie van Japan in Nederlands-Indië een revolutie uitbrak, die duizenden het leven kostte. De Nederlandse regering besloot op grote schaal troepen uit te zenden, in een wanhopige poging de kolonie te behouden en er rust en orde te bewaren.
Het boek ‘1945, de afrekening’ schreef Ad van Liempt op uitnodiging van het NIOD, Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies. Het boek sluit een zesdelige serie af over de afzonderlijke oorlogsjaren. Het boek verschijnt bij Unieboek/Het Spectrum.
Muzikale medewerking wordt verleend door Kwintet Flehite Sinfonietta.

De Brongerslezing vindt plaats op dinsdagavond 14 april 2020 in het gebouw van de RCE, Smallepad 5 te Amersfoort, aanvang 20.00 uur.
Voorafgaand aan de lezing, vanaf 18.30 uur, is er tijd en ruimte voor ontmoeting, waarbij gezorgd wordt voor soep en brood. Ook kunt u dan kennis maken met de activiteiten van de historische verenigingen in Hoogland, Leusden en Soest. En uiteraard kunt u OVF-publicaties voor ledenprijs aanschaffen (zie onze website/Publicaties).
Belangstellenden moeten zich vooraf opgeven via secretariaat@historisch-amersfoort.nl. Geeft u daarbij op of u al of niet gebruik wilt maken van de maaltijd, met hoeveel personen u komt en van welke vereniging u lid bent. Er kunnen maximaal 120 personen aanwezig zijn bij de lezing.
Aanmelden kan tot 5 april a.s.

Overzicht