OVF-lezing Josef Kotälla, de beul van Amersfoort

Dinsdag 03 maart 2020| 20:00 - 22:00 uur| Museum Flehite

De SS’er Josef Kotälla was de beul van Kamp Amersfoort. Een slechtere Duitser liep er in de Tweede Wereldoorlog bijna niet rond in Nederland. Na de oorlog werd hij ter dood veroordeeld. Zijn straf werd omgezet in levenslang. Tot aan zijn dood in 1979 zat Kotälla gevangen in de koepelgevangenis in Breda. Hij behoorde tot de Drie van Breda, de laatste drie Duitse oorlogsmisdadigers in Nederlandse gevangenschap.
Vorig najaar verscheen een biografie van Kotälla van de hand van Richard Hoving. In deze studie, waarop Hoving promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen, wordt voor het eerst een volledig beeld geschetst van de beruchte Duitse oorlogsmisdadiger.
Tijdens de lezing op dinsdagavond 3 maart vertelt Hoving uitgebreid over het leven van Kotälla. Hij licht toe hoe de Duitser in korte tijd kon uitgroeien tot de beul van Amersfoort. Zijn berechting en gevangenschap in Breda komen deze avond aan bod. Tot slot geeft Hoving een inkijkje in het verloop van zijn onderzoek en gaat hij in op de reacties op zijn boek.
Richard Hoving (1971) is historicus en journalist. ‘De beul van Amersfoort. Biografie van Josef Kotälla (1908-1979)’ is zijn tweede boek. Eerder schreef hij ‘Het ‘foute’ kamp. De geschiedenis van het Amersfoortse interneringskamp Laan 1914 (1945-1946)’

Overzicht