Themamiddag Soesterberg 15 mei: Spotten rondom Soesterberg

Woensdag 15 mei 2024| 14:00 - 16:00 uur| SWOS Ontmoetingscentrum Soesterberg

Elke derde woensdag van de maand is er in het Ontmoetingscentrum te Soesterberg onder het motto “een bakkie, een plaatje en een praatje” een themamiddag met een historisch karakter. Woensdag 15 mei is het onderwerp “Spotten rondom Soesterberg”, een geliefde hobby van velen bij de voormalige vliegbasis.

Grote publieke belangstelling

De luchtvaartpioniers hebben vanaf de start in Soesterberg een groot publiek getrokken. De eerste Europese rondvlucht in 1911, dat was toen nog een meerdaagse vlucht met start en finish Parijs, trok 21.000 enthousiaste toeschouwers. Later waren er regelmatig vliegshows en vliegfeesten die zeer druk werden bezocht. De reputatie van Soesterberg als bakermat van de Nederlandse luchtvaart was gevestigd. Na de vliegfeesten kwamen de periodieke Open Dagen van de Luchtmacht met in 1984 een record van 300.000 bezoekers.

Vliegtuig spotters

De vliegtuig spotters waren niet alleen present bij de grote gebeurtenissen. Zij waren altijd langs het vliegveld te vinden als er weer een bijzonder toestel viel waar te nemen. Toen hoge aarden wallen rond de vliegbasis het zicht belemmerde verhuisden zij naar de “Spotters Hill”. Na de sluiting van de vliegbasis in 2008 is de spotters Hill begroeid en langs de hekken van de basis vind je alleen nog een enkele spotter op zoek naar de zeldzame veldleeuwerik.

Vanaf de jaren zeventig was Reinier Kok een van die spotters die regelmatig aan (of over...) het hek van vliegveld Soesterberg te vinden was. Vanaf de periode dat de F-102's en de F-4E Phantoms op Soesterberg gestationeerd waren heeft hij veel beeldmateriaal verzameld. Hij neemt u graag aan de hand van beelden en zijn belevenissen mee naar die periode.

Thema: Spotten rondom Soesterberg
Datum: woensdag 15 mei 2024, van 14.00 tot 16.00 uur, zaal open om 13.45 uur.
Adres: SWOS Ontmoetingscentrum Soesterberg, Dorpsplein 18, 3769 VA Soesterberg.
De toegangsprijs € 2,50 per persoon, te voldoen aan de kassa, aanmelden niet nodig.

Foto: Bron; Facebook Wolfhouds Spotting Soesterberg.

Overzicht