Themamiddag Soesterberg 17 april: Rondje Rademakerstraat

Woensdag 17 april 2024| 14:00 - 16:00 uur| SWOS Ontmoetingscentrum Soesterberg

Elke derde woensdag van de maand is er in het Ontmoetingscentrum te Soesterberg onder het motto “een bakkie, een plaatje en een praatje” een themamiddag met een historisch karakter. Woensdag 17 april is het onderwerp een “Rondje Rademakerstraat”, met beelden van de ontwikkeling van deze straat die dit jaar haar eeuwfeest viert.

Hoe het begon
Soesterberg ligt aan de doorgaande weg van Amersfoort naar Utrecht, vroeger aangeduid als Amersfoortsche Straatweg. In 1917 werd de weg in Soesterberg officieel omgedoopt in Amersfoortsestraat en in 1924 tot aan de Kampweg in Rademakerstraat. Met de komst van de Luchtvaart Afdeling in 1913 begon Soesterberg sterk te groeien. Er vestigden zich meer middenstanders in het dorp, vooral aan deze drukke verkeersader dwars door het dorp. Met klandizie zowel van de inwoners zelf als van het vele wegverkeer, waarvan horeca en garages profiteerden. Dat laatste werd minder in 1974 toen het wegverkeer met een nieuw tracé van de Amersfoortsestraat werd omgeleid rond het dorp.

Na jaren van stilstand groeit Soesterberg weer met een nieuwe impuls voor de middenstand. Aan de hand van beelden wordt de ontwikkeling van een eeuw Rademakerstraat getoond. We kijken vooral terug in de tijd naar het winkelbestand. Hoe ziet de Rademakerstraat er nu uit, en hoe was dat vroeger? Welke middenstanders zijn er nu gevestigd in de panden en welke daarvoor? Sommige oude panden zijn gesloopt en vervangen door nieuwbouw, maar wat stond er vroeger op die plek? Het wordt dus een nostalgische tijdreis, terug in de tijd. Herinneringen aan vroegere winkels kunnen worden opgehaald en gedeeld. Gespreksleider deze middag is Jan de Mos.

Thema: Rondje Rademakerstraat
Datum: woensdag 17 april 2024, van 14.00 tot 16.00 uur, zaal open om 13.45 uur.
Adres: SWOS Ontmoetingscentrum Soesterberg, Dorpsplein 18, 3769 VA Soesterberg.
De toegangsprijs € 2,50 per persoon, te voldoen aan de kassa, aanmelden niet nodig.

Delen op social media

Overzicht