Historisch Café 4 juni 2024: geschiedenis van de landbouw op de Soester Eng van 800 tot 1900 n. Chr.

Dinsdag 04 juni 2024| 20:00 - 22:30 uur| Gildehuis, Steenhoffstraat 46B te Soest

Tijdens het Historisch Café op dinsdagavond 4 juni a.s. zullen we samen met de Stichting Vrienden van de Eng,  een inleiding verzorgen over de geschiedenis van de landbouw op de Soester Eng vanaf de eerste ontginningen (ong  800 n. Chr.) tot 1900. In die periode was de Soester Eng, het gebied vanaf Lazarusberg tot aan De Bunt, vooral in gebruik als agrarisch gebied. Hoe moet de landbouw er toentertijd ongeveer uit hebben gezien en hoe heeft die zich door de eeuwen heen ontwikkeld? Hoe dichter we bij de huidige tijd komen, hoe meer we daar over weten. Met een wat bredere blik op wat zich in onze contreien door de eeuwen heen afspeelde, valt er toch ook over de ontwikkelingen in het boerenbedrijf in vroegere eeuwen wel wat te zeggen.

Natuurlijk komen daarbij ook de grafheuvel en de op de Eng gevoerde veldslagen aan bod, maar vooral proberen we antwoord te vinden op de vraag hoe het boerenbedrijf werd uitgeoefend en hoe dat zich ontwikkelde. Voor de Stichting Vrienden van de Soester Eng zal Frank Jansma de inleiding verzorgen, geholpen door René van Hal met de historische informatie specifiek over Soest, die door de jaren heen door de H.V.S. aan de oppervlakte is gebracht.

Het Historisch Café begint om 20.00 uur en is toegankelijk voor alle belangstellenden. HVS-leden hebben gratis toegang, niet-leden wordt een bijdrage gevraagd van € 5. Een kopje koffie of thee wordt u aangeboden en na afloop is er nog voldoende gelegenheid tot ontmoeting.

Inschrijfformulier

De inschrijvingen voor dit evenement zijn gesloten.