Historisch Café 7 maart 2023 De Eem en de Melm

Dinsdag 07 maart 2023| 20:00 - 22:30 uur| Gildehuis, Steenhoffstraat 46B te Soest

Op dinsdagavond 7 maart a.s. organiseert de Historische Vereniging Soest/Soesterberg haar eerstvolgende Historisch Café in het Gildehuis, Steenhoffstraat 46B te Soest. Deze avond zal inleider Wim van Roomen ons meenemen op een reis door de tijd over het ontstaan van Eemland en de beide Melmen in Soest.

Wim van Roomen, zelf afkomstig van de Grote Melm, neemt ons mee naar het ontstaan van de Eemvallei in de ijstijd en naar het Eemmoeras in de vroege middeleeuwen wanneer daar een beekje meandert, welke wij thans kennen als de Eem. Wim zal in zijn presentatie, ondersteund met een veelheid aan foto’s, kaarten en plattegronden, de invloed van leenheren, bezitters/eigenaren en burgers toelichten op het ontstaan van het Eemlandschap bij het ontginnen van veen en het benutten van de dekzandduinen, maar ook bij het uitgraven van de Eem en de kanalisatie ervan.
In zijn lezing zal hij specifiek ingaan op de industriële ontwikkeling van beide nederzettingen aan de Eem in Soest, waarbij op de Grote Melm al voor 1400 veel bedrijvigheid was. Ook zullen het huis en het ‘goed’ Hamelenberg en de Melmplas (20e eeuw) aan de overzijde van de Eem aan de orde komen.

“Wanneer je een reis door de tijd maakt ontkom je ook niet aan de strijd die er in de 13e tot 16e eeuw is geweest tussen de bisschop van Utrecht, de graven van Holland en de hertogen van Gelre maar ook de invloed die vooral de stad Amersfoort en zelfs keizer Karel V hebben gehad op de ontwikkeling van Eemland en de beide Melmen.”, zo geeft Wim aan.

Het thema over Eem-land en de beide Melmen is onderdeel van een tweeluik welke in de komende winter haar vervolg krijgt wanneer Wim dieper zal ingaan op het leven rondom de Grote en Kleine Melm, zoals de bewoners, de overslag van zand, grind en hout, de overstromingen, de kalkbranderijen, de turfsteden, de herbergen en de mogelijkheden om de Eem over te steken.
Het belooft een interessante tijdreis te worden.

Het Historisch Café begint om 20.00 uur en is toegankelijk voor alle belangstellenden. HVS-leden hebben gratis toegang, niet-leden wordt een bijdrage gevraagd van € 5. Een kopje koffie of thee wordt u aangeboden en na afloop is er nog voldoende gelegenheid tot ontmoeting. Belangstellenden die het Historisch Café willen bezoeken kunnen een plaats reserveren door hieronder het formulier in te vullen.

Inschrijfformulier

De inschrijvingen voor dit evenement zijn gesloten.