Hoe heette Christiaan

Zaterdag 17 december 2022| 14:00 - 17:00 uur| De Koningshof, Leusden

In verband met de viering van het 50-jarige jubileum van onze afdeling beginnen we deze bijeenkomst met koffie en gebak. Dit wordt door het afdelingsbestuur aangeboden.

Annemieke van der Vegt deed de ontdekking dat haar achternaamgever afkomstig was van de Westkust van Afrika. Ze besloot niet alleen zijn vergeten levensverhaal te achterhalen maar ook de naam die zijn ouders hem gegeven hadden, vandaar dat haar onderzoek de naam kreeg: “Hoe heette Christiaan?”
Haar onderzoek bracht haar niet alleen in archieven in Nederland, ook reisde zij langs de kust van Ghana op zoek naar de gebeurtenissen daar rond 1740.
Ondertussen weet ze hoe hij eruitzag, welke muziek hij speelde, heeft ze brieven van hem en verscheidene notariële akten die inzicht geven in zijn levensverhaal. Behalve zijn le­ven on­der­zoekt ze ook de wereld om hem heen, zijn kinderen en kleinkinderen om zo in­zicht te krij­gen in zijn wereld. Annemieke gebruikt alle nieuwe mogelijkheden waaronder het testen van DNA van nazaten van Christiaan.
Het onderzoek heeft de aandacht getrokken van o.a. Volkskrant Magazine wat leidde tot een 6 pagina’s groot artikel, Museum Weesp waar een expositie werd samengesteld en de NOS maakte een item over haar zoektocht dat uit­ge­zon­den werd bij de opening van de sla­ver­nij­ten­toonstelling.
Dit jaar werd aan Annemieke de Ne­derlandse Prijs voor de Genealogie toegekend.

Via haar blog www.hoeheettechristiaan.nl en de facebookpagina www.facebook.com/ christiaanvandervegt houdt ze haar volgers (>550) op de hoogte van de nieuwe ontwikke­lingen en vondsten.

Na afloop van deze lezing besteden we aandacht aan het 50-jarige jubileum van onze af­de­ling. Onze afdeling bestond 50 jaar op zaterdag 18-12-2021. Een toen geplande jubi­leum­bij­eenkomst kon helaas in verband met de corona-omstandigheden geen doorgang vinden. De persconferentie van 26-11-2021 leidde tot het besluit deze jubileumbijeenkomst naar een na­der te bepalen datum uit te stellen. Dat is dus zaterdag 17-12-2022 geworden. Na afloop van de lezing bieden wij de aanwezigen een borrel en een hapje aan. Wel hebben we rond de ju­bi­leumdatum een jubileumnummer van ons afdelingsblad uitgegeven, met als thema cri­mi­ne­le voorouders.

NADERE INFORMATIE OVER BIJEENKOMST