Historisch Café 6 december 2022 40 jaar Amerikanen op Soesterberg

Dinsdag 06 december 2022| 20:00 - 22:30 uur| Gildehuis, Steenhoffstraat 46B te Soest

Op 6 december a.s. zou het thema voor het Historisch Café zijn "Historie van de Melm en de Eem". Door ziekte van de inleider en de verwachting is dat hij niet hersteld zal zijn op 6 december is besloten dit Historisch Café een andere inhoud te geven.

Het thema van dit Historisch Café wordt "40 jaar Amerikanen in Soesterberg 1954-1994 en wat hun verblijf voor Soest en omgeving heeft betekend". De inleiding zal worden verzorgd door René van Hal.

Bericht over dit Historisch Café

Op dinsdagavond 6 december a.s. organiseert de Historische Vereniging Soest/Soesterberg in het Gildehuis, Steenhoffstraat 46, Soest een Historisch Café met als thema “40 jaar Amerikanen in Soesterberg; 1954-1994”.

Nadat de Tweede Wereldoorlog was afgelopen heeft de Verenigde Staten zich via het Marshallplan ingezet voor de wederopbouw van Europa. Ook op militair gebied werd tussen West-Europa en de VS/Canada innig samengewerkt resulterend in de oprichting van de NAVO in 1949. Deze samenwerking was mede gericht op het dreigende gevaar uit Oost-Europa met name Rusland. Deze periode wordt ook wel de “Koude Oorlog” genoemd. De Amerikaanse Luchtmacht stationeerde verschillende squadrons in Europa. Ook op de vliegbasis Soesterberg werd een Amerikaans squadron (USAF 32 Tactical Fighter Squadron (TFS) gestationeerd, Dit squadron ook wel “The Wolfhounds” genoemd bleef tot 1994 op de vliegbasis Soesterberg en met name het deel Camp New Amsterdam haar thuisbasis hebben. In die 40 jaar verbleven vele duizenden Amerikaanse vliegers (deels met hun gezinnen) in Soesterberg en omgeving.

Tijdens het Historisch Café op 6 december zal René van Hal een inleiding verzorgen, waarin hij ingaat op wat dit verblijf betekende voor de vliegbasis Soesterberg (militaire aspecten), maar meer nog voor Soest en omgeving. Wat was het effect op de Soester(bergse) gemeenschap om zoveel Amerikaanse inwoners hier te hebben wonen; wat merkten de inwoners en winkeliers ervan, wat regelden de Amerikanen voor zichzelf via eigen winkels, kerk/church, ontspanningsmogelijkheden, welke gebruiken namen ze mee, en tot slot wat is de erfenis voor onze gemeenschap, waar vinden we herinneringen aan het verblijf van de Amerikanen, bijvoorbeeld Amerikaanse wijk Apollo en Halloween.

Leden van de HVS hebben gratis toegang. Van niet-leden wordt een bijdrage gevraagd van € 5.

Inschrijfformulier

De inschrijvingen voor dit evenement zijn gesloten.

Overzicht