Historisch Café 9 november 2022 Stichtse Lijn Den Dolder-Baarn

Woensdag 09 november 2022| 10:00 - 12:00 uur| Gildehuis, Steenhoffstraat 46B te Soest

Op 9 november, dit keer op een woensdagmorgen, organiseert de Historische Vereniging Soest/Soesterberg een historisch Café over de historie van het in 1898 in gebruik genomen Stichtse Lijntje, de treinverbinding tussen Den Dolder en Baarn, waardoor Soest rechtstreeks met Utrecht verbonden werd.

René Janson neemt de bezoekers mee terug naar de periode waarin deze spoorlijn werd aangelegd, restaurant De Gouden Ploeg haar naam kreeg, station Soestdijk en Soest werden gebouwd door architect Klinkhamer, station Soestdijk een Koninklijke Wachtkamer kreeg, bij Station Soest een goederenemplacement werd ingericht, en enkele malen per dag de stoomtrein met zijn wagonnetjes door Soest trok een rookpluim achterlatend.

Vanaf 1948 reden er elektrische treinen en in die meer dan 100 jaar werden de route en de overgangen voorzien van steeds meer beveiliging. Dat kon echter niet voorkomen dat er nog tal van ongelukken gebeurden vooral bij de overwegen. In die jaren werden ook de handmatig bediende overwegbomen vervangen door AHOB’s. Met foto’s en filmpjes wordt een historisch beeld gegeven van dit voor velen belangrijke openbaar vervoer, welke Soest verbindt met de rest van Nederland en een opstap is naar reizen over de grens. Soest was met 4 stations jarenlang rijk bediend, maar heeft met Station Soest thans wel een station waar in Nederland de minste mensen in- en uitstappen.

Het Historisch Café wordt gehouden in het Gildehuis (Steenhoffstraat 46B) op woensdag 9 november, aanvang 10.00 uur.
Leden van de HVS hebben gratis toegang. Van niet-leden wordt een bijdrage gevraagd van € 5. Belangstellenden die het Historisch Café willen bezoeken kunnen een plaats reserveren.

Inschrijfformulier

De inschrijvingen voor dit evenement zijn gesloten.