Historisch Café 3 mei 2022 Ontwapening Wehrmacht mei 1945

Dinsdag 03 mei 2022| 20:00 - 22:30 uur| Gildehuis, Steenhoffstraat 46B te Soest

Op 3 mei tijdens het Historisch Café zal de heer Ronald Polak een inleiding verzorgen over:
De ontwapening van de Wehrmacht in ‘Festung Holland’ en de voettocht naar Duitsland, 9-30 mei 1945.

Toelichting:
Rond 20 april 1945 bereiken de van de IJssel oprukkende geallieerden de lijn Nijkerk -Barneveld -Ede. Dan stagneert hun opmars. Twee weken lang is een deels geïnundeerd gebied ten oosten van het Valleikanaal en de Eem betwist niemandsland. In Achterveld sluiten geallieerden en Duitsers eind april een akkoord over de aanvoer van voedsel voor de uitgehongerde inwoners van de drie westelijke provincies.

Langs de Eem en het Valleikanaal hebben zich op dat moment 30.000 Duitsers ingegraven in de ‘Pantherstellung’ tussen het IJsselmeer en de Rijn. In totaal bevinden zich nog 120.00 Duitse soldaten in ‘Festung Holland’. Hun lot is een van de punten op de agenda van de bekende bespreking in ‘Hotel De Wereld’ in Wageningen. De Duitsers zullen worden ontwapend op tien verschillende locaties in de provincies Utrecht, Noord- en Zuid-Holland; of beter gezegd, zij regelen dat zelf. Daarna marcheren zij via de Afsluitdijk naar Noord-Duitsland, een tocht van ruim 400 km.

Een van de tien concentratiegebieden ligt bij Baarn en Soest, aan beide kanten van de Biltseweg. Daar nemen een paar duizend Britten een complete Duitse Fallschirmjäger-divisie voor hun rekening. Bij Oud-Leusden worden op het landgoed Den Treek ook nog eens ongeveer 13.000 infanteristen ontwapend. Rond Amersfoort werd in mei 1945 een vijfde van alle Duitsers ‘afgehandeld’. Zoals het hier ging, zo ging het overal in West-Nederland.

Drs. Ronald Polak uit Leusden, oud-docent geschiedenis, publiceerde in 2018 het boek Afgemarcheerd!. Hij deed uitgebreid onderzoek naar gebeurtenissen waarover na de oorlog weinig gesproken werd. Hij verheldert een fascinerende episode aan de hand van verhalen van ooggetuigen en informatie uit geallieerde militaire archieven en toont veel tot nu toe onbekende films, foto’s en documenten. Hoe konden slechts twee geallieerde divisies een overmacht aan Duitsers ontwapenen?

Inschrijfformulier

De inschrijvingen voor dit evenement zijn gesloten.