GEANNULEERD Historisch Café 7 december met als thema Klantenloyaliteit in de Soester Middenstand

Dinsdag 07 december 2021| 20:00 - 22:30 uur| Gildehuis, Steenhoffstraat 46B te Soest

Update:

Het bestuur heeft aansluitend op de 12 november jl. afgekondigde strengere coronamaatregelen besloten de Historische Cafés die voor 2021 gepland stonden te annuleren. Dus ook het Historisch Café op 7 december a.s. komt te vervallen. Er zal een nieuwe datum worden gezocht.

Lex Bergers en Peter Beijer maken sinds 2018 boeken over de Soester historie. Vorig jaar brachten zij het boek uit over de Soester Iconische Bedrijven. Een tweede deel over dit onderwerp verschijnt half november en er zijn inmiddels plannen voor een derde deel. Beide auteurs doken de archieven in en gingen we op de koffie bij tientallen ondernemers en werknemers.

In het tweede deel van hun boek over de Soester Iconische Bedrijven leggen Beijer en Bergers het accent op het aloude ambachtswerk en de detailhandel. Lex Bergers: ,,Wij luisterden ademloos naar de verhalen van een rietdekker, een kaasmaker, een orgelbouwer en een smid. We gingen op bezoek bij kleine zelfstandigen voor wie keihard werken niet meer dan vanzelfsprekend is en die vooral veel liefde in hun werk leggen. De buurtsuper, de melkwinkel, de banketbakkerij, de drogisterij. Een aantal van deze winkels is nog steeds actief, springlevend zelfs. Sommige van die winkels zijn al honderd jaar op dezelfde plek gevestigd.

Wat vooral opvalt is de loyaliteit, zeg maar klantentrouw, van al die Soesters. In de tijd van de verzuiling stond die trouw kaarsrecht overeind. Katholieken gingen naar de katholieke slager en protestanten kochten hun bloemkool bij hun medegelovige groenteboer.

In hun lezing van 7 december kijken de schrijvers/vertellers terug op de tijden dat winkeliers hun klanten en hun gezinnen nog goed kenden. Naar de tijd dat je twee dropjes voor één cent kon kopen en dat er in Soest internationaal erkende bedrijven ontstonden en het Koningshuis regelmatig de Soester middenstand bezocht.

Overzicht