Themamiddag Soesterberg over Gloriejaren Toni Boltini in Soesterberg

Woensdag 20 oktober 2021| 14:00 - 16:00 uur| Ontmoetingscentrum Soesterberg

Gloriejaren Toni Boltini in Soesterberg
Na anderhalf jaar gedwongen corona-pauze worden de themabijeenkomsten van de wekelijkse koffiegroep weer opgestart. Vanaf oktober is dat elke derde woensdagmiddag van de maand in het Ontmoetingscentrum Soesterberg aan het Dorpsplein. Op woensdag 20 oktober zal in beeld en geluid worden teruggekeken op de gloriejaren van de bekende circusman Toni Boltini. Wie was hij, wat was zijn droom, en wat kwam daarvan uit.

Brullende leeuwen en harde beatmuziek
Boltini kwam uit een geslacht van kermisreizigers. Na de oorlog nam hij stokje van zijn vader over en veranderde de variété kermisattractie in een circus. Toni Boltini was al een paar keer in de winter met zijn circus in Soesterberg neergestreken toen hij in 1963 het café-restaurant De Eendenhof kocht aan de Amersfoortsestraat. Hij had nu een vast onderkomen voor zijn gezin en winterstalling voor zijn circus en in de zomer ruimte voor campinggasten. Het liep anders. Hij bouwde in de kortste keren zijn winterresidentie uit tot een drukbezocht beatcentrum El Paradiso met optredens van grote, landelijk en internationaal bekende, popsterren. Het aantal bezoekers liep op van enkele tientallen tot duizenden in het weekend. Er zullen beelden worden getoond van het circus en de optredens uit die tijd. Het verdiende geld stak hij in zijn droomwens: het grootste circus van Europa. Dat bleek op den duur een bodemloze put.
In 1966 kocht hij ook de bekende uitspanning Huis ten Halve in Soesterberg. Hij verbouwde dat tot een café-restaurant met een circusacademie. Dat werd minder succesvol en na drie jaar alweer verkocht. Tot overmaat van ramp brandde zijn winterresidentie in 1971 tot de grond toe af en hij vertrok naar Rhenen. Zonder zijn neveninkomsten uit Soesterberg ging het daarna snel bergafwaarts met zijn circus. In oktober 1980 gaf hij zijn allerlaatste voorstelling. .

Gloriejaren Toni Boltini in Soesterberg:
woensdag 20 oktober 2021, van 14.00 tot 16.00 uur.
Ontmoetingscentrum Soesterberg (van de SWOS), Dorpsplein 18, 3769 VA Soesterberg.
Zaal open om 13.45 uur, de toegang is gratis, aanmelden is niet nodig.

Afbeelding: Opening circusacademie februari 1967 met als publiciteitsstunt optreden Vera Lynn