Verslag bustocht naar o.a. Huis Bergh te 's-Heerenberg

Hanneke Roskam-Slot

Op 18 oktober van dit jaar was het dan zover. We vertrokken om 11.30 uur met 43 HVS leden, dan wel sympathiserenden met de HVS met de bus van Jan van Dijk Tours in de richting van 's Heerenberg. Iedereen had zijn lunchpakketje bij zich, en Marian van Dijk zorgde voor koffie en de organisatie voor een drankje onderweg.

Een goed uur later waren we op de plaats van bestemming door middel van een kleine toeristische route door de landelijke gebieden aldaar, wat hooglijk werd gewaardeerd. Het glooit daar al enigszins en dat bezorgt Nederlanders toch haast altijd een wat vakantiegevoel. Onderweg werd de groep al in twee groepen gesplitst en ter plekke na een klein wandelingetje om door de opbrekingen in het stadje heen te komen, begon groep 1 met een rondleiding door het kasteel, eigenlijk Huis Bergh geheten. Groep 2 begon bij de muntmeester. Helaas duurden beide ondernemingen niet even lang, waardoor groep 1 een beetje in de knel kwam omdat de muntmeester groep 1 kwam halen (achteraf moest de muntmeester dringend weg wat wij pas veel later hoorden). Dat was erg jammer want hun rondleiding door het kasteel werd daardoor een beetje afgeraffeld.

Groep 2 heeft het volledige programma in zijn volle lengte wel ondergaan, wat een veel groter gevoel van tevredenheid gaf. Helaas, dit met groep 1 gebeurde eigenlijk een beetje ongemerkt en kwam pas veel later boven water, waardoor er ook niets meer aan te herstellen viel, maar wel een goede leer voor de volgende keer natuurlijk.

Door al het bovenstaande stonden we weer iets te snel buiten, maar door het prachtige weer konden we heerlijk iets nuttigen op het terras van het restaurant bij het kasteel. De HVS trakteerde op een bittergarnituur, waarvan bijna iedereen heeft geproefd en onze nieuwe voorzitter vond dat de HVS ook maar één drankje (sommige wel alcoholisch dus...) als vergoeding voor het ongemak wat sommigen toch ondervonden hadden te vergoelijken, maar ook omdat het supergezellig was, want de stemming begon uitstekend en bleef dat ook.Na nog een uurtje door het stadje te hebben gewandeld/ gewinkeld of nog meer terras zitten, vertrokken we om half zes richting Ede. Daar arriveerden we precies op tijd om uitgebreid aan te schuiven in een fantastisch wok restaurant: "Oriental" genaamd. De kwaliteit en de bediening waren uitstekend. We hebben genoten .....

Weer vlak bij huis (het Museum Oud Soest) had een aantal van ons toch de neiging om onder de banken te kruipen, maar helaas, er stond bij het museum niemand (ja toch wel, nl. de schoonzoon van Corry J.) op de overigen te wachten zodat roepen dat we daarginds gebleven waren, geen zin had. Toch jammer, we hadden echt een beetje een schoolreisjesgevoel. Het was een leuke, gezellige, lekkere dag geweest en met een andere bestemming, via geluiden van de deelnemers vanuit de bus, voor herhaling vatbaar. Dankjewel lieve mensen, en namens het organiserende comité, wij deden het graag.