Preusser, Ad H. (1922)

Geboren Rademakerstraat
Beroep sportinstructeur

Track 1
Op 1-4-1922 geboren in wat later de drogisterij van fam. Sukking zou zijn en over zijn ouders. Zijn vader was van Duitse oorsprong. Grootvader had gewerkt als chef-kok op stoomschip “Hindenburg”. Uitgeweken naar Nederland. Grootvader vestigde banketbakkerij in Den Haag. Vader nam dienst in leger en kwam in Soesterberg terecht. Moeder is een Van der Vlist. Klasgenoten die genoemd worden van de Carolusschool: jongens van Brouwer, Kees en Sjoerd v.d. Berg, Marius Helsdinger. Gespeeld werd vaak bij Marius Helsdinger. Woonde bij proeftuin van Heidemij richting Austerlitz (halfuur gaans van Soesterberg). Ander speelterrein: De Driest. Dat lag naast de r.k.-kerk tegenover politiebureau. Vervolgens uitgebreid verhaal over schoolvoetbal met elftallen als Excelsior (Verlengde Schoollaan), Odeon (Lt. Koppenlaan),Stormvogels (Verlengde Postweg en van Maarenstraat), Go Ahead (achter protestants militair tehuis).

Track 10 (md2 - 3)
Verhaal over bestuurlijke activiteiten (voorzitter voetbalclub Soesterberg, voorzitter Dorshuis). In militaire dienst was hij o.a. coach militaire zwemploeg en coach atletiekploeg (waarin Ard.Schenk). Hij spande zich in voor het kindertehuis Lenteleven te Zeist.

Track 11 (md2 - 4)
Na trouwen gaan wonen op adres Amersfoortseweg 83 (tegenover Du Moulin kazerne) Daarna naar huis van aannemer de Goede (Postweg 21). Kerk de rug toegekeerd al gevolg van hetgeen hij in Indonesië had gezien (missie die goed voor zichzelf zorgde) en kwestie Bär. Tenslotte nog een vertelling over de activiteiten van zijn vader die daarvoor te weinig krediet heeft gekregen na de beëindiging van zijn loopbaan.

Track 2
Ambachtsschool Amersfoort. Opleiding motormonteur. Eerste werk bij motorafdeling op de vliegbasis. Overgeplaatst naar Wassenaar. Daar tijdens uitbreken van de oorlog. Zes weken daarna naar Soesterberg. Wapens moesten worden ingeleverd, maar zich vier pistolen toegeeigend. Daarmee naar huis gefietst (Postweg 2). Daar samen met vader pistolen verstopt onder dakpannen. I verzet gegaan door contacten binnen atletiekvereniging Fit te Zeist. Eerste activiteit: voedselpakketten maken voor jongens uit concentratiekamp die in Soesterberg moesten werken. Belangrijk adres in Soesterberg was de fam.Smits.

Track 3
Verhaal over hulp bij het ontsnappen van mensen die op transport geseld werden. Contacten met fam. Van Reede (kolonel cavalerie) te Amersfoort. Voorts vertelt dhr.Preusser over wapens die opgeslagen waren voor herstel bij Muller (Kinabu). De heer van Zanten, secretaris van de jeugdafdeling van de voetbal was daar tuinknecht. Via hem sleutel van opslagplaats gekregen. Sleutel laten namaken. Wapens daar weggehaald met de auto van dokter Splinter (die ook in het verzet zat). Broeikas werden gebracht naar broeikas achter het huis van Van Dam aan de Rademakerstraat (naast groentenwinkel van Van Doorn) en naar een zomerhuisjes aan de Verlengde Schoolweg waar een ondergrondse schietoefenplaats was aangelegd.

Track 4
Op track 4 vertelt dhr.Preusser over verzetsactiviteiten te Wijk bij Duurstede en Langbroek. Voorts verhaalt hij over het leggen van straatmijnen onder spoorwegbielzen waardoor transporten werden vertraagd.

Track 5
Vertelt over wapenopslag onder de draaibare koepel waarin mevr. Elbertse lag die tbc had. Tijdens vervoer van wapen (verpakt in takkenbos) beschoten op Verlengde Postweg. Daarna ondergedoken in Jutphaas en vervolgens bij fam.de Jong in Zeist. Iedere nacht in actie. Vader Preusser was hoofd van de ondergrondse in Soesterberg. Die wilde geen gevaarlijke acties van zijn zoon. Voorstel van zoon tot represailles op bepaalde personen door vader afgewezen. Verraad van jongen van Blind. Kritisch over politie in Soesterberg tijdens oorlogstijd ondanks zuivering door Zadelhoff.

Track 6
Schorsing door vader gedurende 2 maanden. Echter dat deerde niet want zoon was ook nog lid van andere verzetsgroep. Schorsing omdat koeien van Duitsers waren opgejaagd. Koeien gestald bij Burgstede. Jaap Nooder slachtte één van de koeien. Bij opblazen spoorlijn ’s nachts gevlucht. Terecht gekomen bij toekomstige schoonouders. Dat was bij waterleidingmaatschappij. Daar waren onderduikers. Na de oorlog weer een bezoek gebracht. Ten toekomstige vrouw leren kennen.

Track 7
Verhaal over brand op Leusderhei. (hij gelooft lezing Hans Pas) en een verhaal over gevangenneming van Bram van Anderen c.q. de aanleiding daartoe. Verhaal over vervoer van een gevangen genomen man naar Amsterdam.

Track 8 (md2 -1)
In Amsterdam werd ontdekt dat gevangene een SS’er was (aan teken op de arm). De groep daar raakte in paniek. Die familie uit Amsterdam (fam.Bank) vervolgens ondergebracht bij fam.Kaats aan de Dolderseweg. Na de oorlog weer in militaire dienst.Stoottroepen. Weert en Steenwijk. Na opleiding in Engeland met de kleine Ruys naar Indonesië. Daar 5 jaar gebleven.

Track 9 (md2 - 2)
Op deze track vertelt de heer Preusser over zijn atletiekactiviteiten. Hij maakte zesmaal deel uit van de Nederlandse ploeg. Zijn specialiteit was kogelstoten. Hij werd Nederlands kampioen. Ontmoeting met Zatopek. Winnaar was hij eenmaal van de Singelloop te Breda (t.g.v. herdenking bevrijding door Polen). Hij voetbalde o.a. bij NEC en in het Utrechts elftal. Tal van bekende voetballers uit die tijd (o.a. Roel Wiersma) worden genoemd.